febr
A henger beüzemelési lépései:
- lépés – Utómegmunkálás
- lépés – Mérés, beállítás, beszerelés
- lépés – Bejáratás
- lépés – Utómegmunkálás
Az olcsóbb öntöttvas hengereknél gyakori, hogy a gyártó utómegmunkálást
javasol a hengerre. Ennek azaz oka, hogy a felömlők és kipufogónyílás
ablakainál a henger fúrása után éles, sorjás rész marad. A cél az, hogy ezt
a sorjás részt lekerekítsük. Ha ezt a folyamatot kihagyjuk attól még
használható a hengerszett, de rövid időn belül a gyűrűk elkopásához vezet,
mivel a sorjás rész minden egyes fordulatnál, mint egy reszelő koptatja a
gyűrűket.

kipufogó ablak éleit is munkálni kell.

A megmunkálás után alaposan takarítsuk el a hengert.
- lépés – Mérés, beállítás, beszerelés
2.a – Gyűrűhézag beállítása
Behelyezzük a gyűrűt a hengerbe, majd a pontos méréshez a dugattyúval
megtoljuk valamelyik irányba, így a gyűrű azonosmagasságban lesz.
Ezután egy hézagmérő (3. kép) segítségével megmérjük a gyűrű két
csúcsa közötti részt (4. kép). A minimum érték 0,15 mm, ha ennél kisebb
akkor egy reszelővel tudunk rajta óvatosan igazítani.
A maximális eltérés 0,35 mm lehet.

A gyűrű szakszerű felhelyezése az 5. képen látható. Miután felhelyeztük
a gyűrűket, bőséges kenőanyag használatával szereljük be a tűgörgőt
és a dugattyú csapszeget figyelve arra, hogy a dugattyú tetőn a nyíl
(egyes dugattyúk esetében EX=exhaust=kipufogó) a kipufogó csatorna
felé álljon (6. kép).

2.c – Préshézag beállítása
Miután feszereltük a hengert és nyomatékra lehúztuk a hengerfejet már
csak a préshézag beállítása maradt. A préshézag a dugattyú FHP (felső holtpont) pontban állásakor a dugattyú tető széle és a hengerfej közötti távolság. 1 mm átmérőjű cin/ón huzalból egy L betűt formázunk úgy, hogy az L betű alsó szára a hengerfuratnak legalább a fele
(esetükben 49 mm / 2 azaz legalább 24,5 mm), de inkább 2-3 mm-rel
hosszabb legyen. A 7. képen látható módon a gyertya nyíláson keresztül dugjuk be a hengerbe a cint.
Fontos, hogy ez előtt a dugattyút legalább addig felkell hajtani, míg a gyűrű teljesen elhagyja a kipufogó
nyílást, mert ha véletlen a cin becsípődik a dugattyú és a kipufogó csatorna közé akkor roncsolódhat az
alkatrész. A berugókar segítségével billentsük át a dugattyút a felsőholt ponton, hogy hiteles mérésünk legyen.

A cin kivétele után egy tolómérővel mérjük meg a kilapult részt (8. kép).
Normál esetben 0,65-0,9 mm között kell lennie. Amennyiben 0,65 mm alatti értéket kapunk akkor mindenféleképpen vastagabb hengertalp tömítésre lesz szükségünk,
különben motorunk detonálni fog, ami rövid időn belüli nagymértékű károsodást okoz.

- lépés – Bejáratás
3.a – Bejáratás
Új henger felszerelésével egyidejüleg szükséges a karburátorunkat is az új
hengerhez hangolni. Tuninghengerek esetében növelnünk kell a
karburátorunk átmérőjét is. Egyrészt azért, hogy a kellő teljesítményt
kihozhassuk a motorból. Másrészt az üzemanyagnak hűtő szerepe is van,
ezért a megnövekedett lökettérfogat töltését már nem tudja teljes mértékben
biztosítani a gyári karburátor. Fontos, hogy az új karburátorunkat
megfelelően be is állítsuk (levegő-üzemanyag arány, fúvókák stb.) Erről a
motogo.hu weboldal szerelés menüpontjában tudsz részletesen tájékozódni
vagy különböző szakirodalmakból.
3.b – Bejáratás
A henger bejáratásánál fontos a jó minőségű olaj használata.
Először a 2 ciklusos járatást kell megtennünk, azaz 20 percen
keresztül egyhelyben, alapjáraton való járatást, majd az idő leteltével leálítjuk
és hagyjuk kihűlni a motort, majd ezt mégegyszer megismételjük az első
elindulás előtt. Ezután 1:35 olaj-üzemanyag keverékkel 500 km-en
keresztül járassuk a hengert, ügyelve az óvatos kigyorsításokra és a
magas fordulatszám elkerülésére.
Comments