Hengerszettek szakszerű beszerelése és bejáratása

A henger beüzemelési lépései:

  1. lépés – Utómegmunkálás
  2. lépés – Mérés, beállítás, beszerelés
  3. lépés – Bejáratás
  1. lépés – Utómegmunkálás

    Az olcsóbb öntöttvas hengereknél gyakori, hogy a gyártó utómegmunkálást
    javasol a hengerre. Ennek azaz oka, hogy a felömlők és kipufogónyílás
    ablakainál a henger fúrása után éles, sorjás rész marad. A cél az, hogy ezt
    a sorjás részt lekerekítsük. Ha ezt a folyamatot kihagyjuk attól még
    használható a hengerszett, de rövid időn belül a gyűrűk elkopásához vezet,
    mivel a sorjás rész minden egyes fordulatnál, mint egy reszelő koptatja a
    gyűrűket.
A bekeretezett felömlő (1. kép) mellett a
kipufogó ablak éleit is munkálni kell.

A megmunkálás után alaposan takarítsuk el a hengert.

  1. lépés – Mérés, beállítás, beszerelés

    2.a – Gyűrűhézag beállítása
    Behelyezzük a gyűrűt a hengerbe, majd a pontos méréshez a dugattyúval
    megtoljuk valamelyik irányba, így a gyűrű azonosmagasságban lesz.
    Ezután egy hézagmérő (3. kép) segítségével megmérjük a gyűrű két
    csúcsa közötti részt (4. kép). A minimum érték 0,15 mm, ha ennél kisebb
    akkor egy reszelővel tudunk rajta óvatosan igazítani.
    A maximális eltérés 0,35 mm lehet.

A gyűrű szakszerű felhelyezése az 5. képen látható. Miután felhelyeztük
a gyűrűket, bőséges kenőanyag használatával szereljük be a tűgörgőt
és a dugattyú csapszeget figyelve arra, hogy a dugattyú tetőn a nyíl
(egyes dugattyúk esetében EX=exhaust=kipufogó) a kipufogó csatorna
felé álljon (6. kép).

2.c – Préshézag beállítása
Miután feszereltük a hengert és nyomatékra lehúztuk a hengerfejet már
csak a préshézag beállítása maradt. A préshézag a dugattyú FHP (felső holtpont) pontban állásakor a dugattyú tető széle és a hengerfej közötti távolság. 1 mm átmérőjű cin/ón huzalból egy L betűt formázunk úgy, hogy az L betű alsó szára a hengerfuratnak legalább a fele
(esetükben 49 mm / 2 azaz legalább 24,5 mm), de inkább 2-3 mm-rel
hosszabb legyen. A 7. képen látható módon a gyertya nyíláson keresztül dugjuk be a hengerbe a cint.
Fontos, hogy ez előtt a dugattyút legalább addig felkell hajtani, míg a gyűrű teljesen elhagyja a kipufogó
nyílást, mert ha véletlen a cin becsípődik a dugattyú és a kipufogó csatorna közé akkor roncsolódhat az
alkatrész. A berugókar segítségével billentsük át a dugattyút a felsőholt ponton, hogy hiteles mérésünk legyen.

A cin kivétele után egy tolómérővel mérjük meg a kilapult részt (8. kép).
Normál esetben 0,65-0,9 mm között kell lennie. Amennyiben 0,65 mm alatti értéket kapunk akkor mindenféleképpen vastagabb hengertalp tömítésre lesz szükségünk,
különben motorunk detonálni fog, ami rövid időn belüli nagymértékű károsodást okoz.

  1. lépés – Bejáratás

    3.a – Bejáratás
    Új henger felszerelésével egyidejüleg szükséges a karburátorunkat is az új
    hengerhez hangolni. Tuninghengerek esetében növelnünk kell a
    karburátorunk átmérőjét is. Egyrészt azért, hogy a kellő teljesítményt
    kihozhassuk a motorból. Másrészt az üzemanyagnak hűtő szerepe is van,
    ezért a megnövekedett lökettérfogat töltését már nem tudja teljes mértékben
    biztosítani a gyári karburátor. Fontos, hogy az új karburátorunkat
    megfelelően be is állítsuk (levegő-üzemanyag arány, fúvókák stb.) Erről a
    motogo.hu weboldal szerelés menüpontjában tudsz részletesen tájékozódni
    vagy különböző szakirodalmakból.
    3.b – Bejáratás
    A henger bejáratásánál fontos a jó minőségű olaj használata.
    Először a 2 ciklusos járatást kell megtennünk, azaz 20 percen
    keresztül egyhelyben, alapjáraton való járatást, majd az idő leteltével leálítjuk
    és hagyjuk kihűlni a motort, majd ezt mégegyszer megismételjük az első
    elindulás előtt. Ezután 1:35 olaj-üzemanyag keverékkel 500 km-en
    keresztül járassuk a hengert, ügyelve az óvatos kigyorsításokra és a
    magas fordulatszám elkerülésére.

Comments

Vélemény, hozzászólás?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Minden jog fenntartva - 2024 © MotoGo